PEMALSUAN BERITA & MAKLUMAT

Too many of PEMALSUAN BERITA already recently. Too many Fake Account yang komennya sengaja juga bersifat kebencian perkauman dan keagamaan tanpa saya ketepikan ada yang geunine.

Lebih malang lagi apabila orang seperti Dr Asyraf Wajdi yang saya pernah letakkan harapan utk mengubah, mengembalikan integriti dan menjadikan PEKEMBAR matang dan lebih professional juga fall for it dan sebarkan maklumat tidak benar dan palsu hanya kerana terlalu kemaruk ingin berkuasa semula. Dengan latar agama dan PhD in Islamic Finance saya tak pernanh jangka beliau akan letak diri dan intelektual serendah Papagomo, Jamal, Tajuddin dan Bung. Lainlah Tun Faisal kalau lihat twitternya hilang intelektualnya malah bukan komen lagi tapi lebih kepada meroyan.

Sejauhmana kita tidak bersetuju dalam soal SIYASAH sekalipun jangan sesekali menyebarkan benda yang tidak betul. Tak kisahlah dipihak manapun.

Satu lagi yang memalukan adalah mostly kita TIDAK MEMBACA atau MEMBACA TAJUK SAHAJA dan kemudian akan komen seolah olah kita pakar atau terlibat secara langsung dalam sesuatu. Kalau membaca dan beri pandangan lainlah jugak. Contohnya ROME STATUTE yang sebelum ini telahpun dimaklumkan kepada Pemangku YDP Agong pada December 2018. Ada yang kata banyak negara tak nak tandatangan padahal sari 137 negara sebanyak 118 telah tandatangan dan ISRAEL adalah penentang utama sejak idea ini dikemukakan malah ada yang kata SEMUA negara beraja tak tandatangan and worst part orang percaya and fall for it !!! Apa jadi dengan kemampuan membaca dan intelektual sebahagian rakyat Malaysia ???

Statute berkenaan Genocide dan kekejaman ke atas manusia dan peperangan pun boleh di spinned menjadi benda lain and many fall for it. Apatanh lagi jika yang fall to all these kind of news adalah guru, prof, pensyarah, orang agama malah mungkin dari kelompok bangsawan dan kemudian ada yang komen dan memaki hamun. Cukup memalukan.

Ini adalah ringkasan Rome Statute. Selebihnya cari docs dalam website wisma putera dan baca sendiri atau carilah dimana mana. Ni basic dan general knowledge. The rest bolehlah cari dan baca detail sendiri :

The Rome Statute established four core international crimes: genocide, crimes against humanity, war crimes, and the crime of aggression. Those crimes "shall not be subject to any statute of limitations".Under the Rome Statute, the ICC CAN ONLY investigate and prosecute the four core international crimes in situations where states are "unable" or "unwilling" to do so themselves; the jurisdiction of the court is complementary to jurisdictions of domestic courts. The court has jurisdiction over crimes only if they are committed in the territory of a state party or if they are committed by a national of a state party; an exception to this rule is that the ICC may also have jurisdiction over crimes if its jurisdiction is authorized by the United Nations Security Council.

Wallahualam and jom bersedia untuk maghrib.

Regards
MieAli
11 March 2019
BBBangi

Comments

Popular posts from this blog

SAYA, AKU, ANA & AYE....

LA GEAR

Pemandu Pelancong PART TIME